Jak działają i kto może obsługiwać suwnice?

Operator suwnicy

Suwnica to rodzaj dźwignicy, czyli urządzenia służącego do transportu bliskiego ładunków. Wykorzystywana jest w ograniczonej przestrzeni hal niemal w każdej gałęzi przemysłu. Służy ona do przemieszczania ładunków wzdłuż toru jazdy i na szerokość mostu, a także podnoszenia ich i opuszczania – suwnica pracuje zatem w trzech płaszczyznach. Najbardziej uniwersalnym, a przez to najczęściej spotykanym rodzajem tej konstrukcji jest suwnica natorowa, inaczej zwana pomostową. To właśnie na jej przykładzie przyjrzymy się bliżej mechanizmowi działania tego urządzenia.

 

Mechanizm działania suwnicy

Stalowa konstrukcja suwnicy natorowej obejmuje kratownicowy lub pełnościenny most zbudowany z belek głównych, czołownic i pomostu z kołami jezdnymi, który toczy się po torze zamontowanym na belkach. W obrębie mostu porusza się urządzenie, do którego przymocowana jest lina z hakiem lub łańcuch. Te wykorzystywane są do zaczepienia transportowanego ładunku, który może być podnoszony maksymalnie do wysokości całej konstrukcji. Warto wspomnieć, że lżejsze towary przemieszcza się za pomocą suwnicy natorowej jednodźwigarowej, natomiast te o większej masie wymagają współpracy dwóch dźwigarów.

Jak wygląda obsługa suwnic?

Mniejsze suwnice obsługiwane są zazwyczaj zdalnie, większe wyposażone są natomiast w kabinę operatora montowaną w połowie rozpiętości mostu lub przy jednej z belek. Jednak bez względu na rodzaj suwnicy i tryb jej obsługi, operatorem może być wyłącznie osoba, która posiada stosowny certyfikat. Stanowisko to wiąże się bowiem z koniecznością dobrej oceny ewentualnego zagrożenia i błyskawicznej reakcji. Operator suwnicy musi nie tylko doskonale znać zasady działania dźwignicy, ale także powinien mieć świetną koordynację ręka-oko oraz umiejętność szybkiego podejmowania decyzji.

Jesteśmy do Państwa dyspozycji
24 godziny na dobę

Uprawnienia zakładu: modernizacje – UD-12-107-P/1-21, naprawy – UD-12-107-N/1-21, wytwarzanie – UD-12-107-E/1-21.